Etapy přípravy a zavádění systému managementu jakosti |
1. Úvodní pohovor s vedením zákazníka
Úvodní pohovor s vedením zákazníka je zaměřen na objasnění postupu poradců při vlastní přípravě a zavádění systému managementu jakosti (QMS) a seznámení s hlavními problémy, ke kterým při zavádění a certifikaci systému managementu jakosti dochází.
2. Analýza stávajícího stavu aplikace systému managementu jakosti ve firmě ve vztahu k požadavkům ČSN EN ISO 9001:2001
Cíl analýzy:
►získat nezávislý pohled na současnou úroveň aplikace QMS
►seznámit se s organizační a dokumentační úrovní potřebnou pro QMS
►zjistit a popsat zásadní slabá místa při aplikaci QMS v jeho jednotlivých prvcích
►navrhnout a doporučit další postup činností pro úspěšné zavedení QMS
►vypracovat zprávu z analýzy
Vstupní analýza je prováděna formou interview s pracovníky firmy,
prohlídkou provozu a organizační a řídící dokumentace firmy.
Výsledkem
je zpráva, která obsahuje slovní a bodové vyhodnocení (včetně metodiky
hodnocení) současného stavu systému managementu jakosti ve firmě. Součástí
zprávy je rovněž dotazník, který slouží jako podklad pro analýzu.
Na základě vstupní analýzy současného stavu systému
managementu jakosti z hlediska požadavků ČSN EN ISO 9001:2001 je vypracován
návrh „Projektu zavedení systému managementu jakosti" (věcný, časový
i finanční plán).
„Projekt zavedení systému managementu jakosti" obsahuje následující body:
►Cíl projektu
►Rozsah projektu
►Personální zabezpečení
►Etapy zavádění systému managementu jakosti
►Školení
►Časový plán projektu
►Komunikace v rámci projektu
►Konzultace NOVALIS Consulting
►Sledování poradenského procesu
►Nákladová kalkulace
Návrh Projektu je projednán a dopracován ve spolupráci s vedením zákazníka.
3. Vstupní školení
Školení je určeno pro pracovníky, kteří se mají podílet na přípravě a zavádění systému managementu jakosti.
Cílem školení je získat základní představu o tom:
►co je to vize firmy, politika a cíle jakosti
►co je to systém managementu jakosti
►jaké jsou požadavky ČSN EN ISO 9001:2001 a jak tyto požadavky naplnit.
Osnova školení:
►Vize
►Politika jakosti
►Cíle jakosti
►Systém managementu jakosti
►Principy systému managementu jakosti
►Procesní model systému managementu jakosti
►Odpovědnost vedení
►Management zdrojů
►Realizace produktu / služby
►Měření, analýza, zlepšování
►Normy řady ČSN EN ISO 9000 a související
Účastníkům školení je předán doprovodný písemný materiál pro usnadnění orientace v přednášené látce a k vlastním poznámkám.
4. Konzultace a poradenství při zavádění systému managementu jakosti
V souladu s novými přístupy k zavádění QMS a s ohledem na normy ČSN EN ISO 9000:2001 (Systémy managementu jakosti - základy zásady a slovník), ČSN EN ISO 9001:2001 (Systémy managementu jakosti - Požadavky) a ČSN EN ISO 9004:2001 (Systémy managementu jakosti - Směrnice pro zlepšování výkonnosti), zavádíme QMS jako systém orientovaný na procesy (tzv. proces management).
Cílem zavedení procesně orientovaného QMS je takový systém, který:
►co nejvíce slouží potřebám firmy
►je pružný
►umožňuje co nejlépe naplňovat očekávání zákazníků při zachování firemní filosofie
►dává základ k budování vyššího stupně managementu jakosti tzv. TQM (Total Quality Management).
Zavádění QMS je v souladu se strukturou normy členěno do následujících 4 podetap:
4.1 Odpovědnost vedení
►Stanovení vize, politiky jakosti, cílů jakosti
►Stanovení odpovědností, pravomocí a vzájemných vztahů pracovníků zabezpečujících činnosti v rámci systému managementu jakosti
►Stanovení postupu pro řízení strategického marketingu
►Stanovení pravidel interní komunikace
►Stanovení postupu pro plánování jakosti
►Stanovení postupu pro přezkoumání systému managementu jakosti vedením
►Řízení dokumentů a záznamů, stanovení struktury dokumentů a záznamů, a postupu jejich řízení
►Vypracování příslušných kapitol Příručky jakosti, souvisejících dokumentů a návrhu formulářů pro vedení záznamů
4.2 Management zdrojů
►Identifikace a zajištění potřebných zdrojů
►Personální řízení - stanovení postupu pro personální řízení od příjímání pracovníků přes výcvik až po jejich hodnocení
►Řízení informací
►Řízení infrastruktury
►Vypracování příslušné kapitoly Příručky jakosti, souvisejících dokumentů a návrhu formulářů pro vedení záznamů
4.3 Realizace produktu / služby
►Stanovení hlavních procesů souvisejících s realizací produktu / služby požadované specifikace, včetně potřebných kontrol a zkoušek
►Porovnání a utřídění jednotlivých procesů tak, aby byla zabezpečena výroba produktů požadované specifikace anebo plynulý průchod zakázky firmou
►Vypracování příslušné kapitoly Příručky jakosti, souvisejících dokumentů a návrhu formulářů pro vedení záznamů
4.4 Měření, analýzy a zlepšování
►Stanovení postupu pro identifikaci neshod i potenciálních a vypracování postupu pro přijímání opatření k nápravě a preventivních opatření tak, aby se zabránilo jejich následnému výskytu
►Stanovení postupu pro zjišťování a měření spokojenosti zákazníků
►Stanovení postupu pro provádění interních auditů
►Stanovení metodiky pro sledování nákladů na jakost
►Stanovení zásad a postupu pro analýzu zjištěných údajů včetně zjišťování potřeby statistických metod a postupů a jejich nasazování v praxi
►Vypracování příslušné kapitoly Příručky jakosti, souvisejících dokumentů a návrhu formulářů pro vedení záznamů
5. Školení interních auditorů
Cíl školení: Zvládnout teoreticky i prakticky provádění interních auditů ve vlastní firmě.
Osnova školení:
►Úvodní informace
►Význam a cíle interních auditů
►Požadavky norem ČSN EN ISO řady 9000
►Interní audity - teoretická část
►Interní audity - praktická část.
6. Odborná pomoc při provádění interních auditů
Provádění interních auditů si zajišťuje zákazník. Při této činnosti poskytujeme odbornou pomoc podle potřeby zákazníka.